ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ 'ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ COVID V2.0'

Το 1ο ΕΠΑΛ Σερρών, για 4η συνεχόμενη χρονιά, υλοποίησε Σχέδιο Δράσης με τίτλο 'ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ COVID V2.0 ' στα πλαίσια του προγράμματος 'Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ'.


Το πρόγραμμα 'ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ'

Το πρόγραμμα 'Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.', που εφαρμόζεται από το σχολικό έτος 2018-19 σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας, περιλαμβάνει διάφορες δράσεις και το 1ο ΕΠΑΛ Σερρών υλοποίησε το ανωτέρω Σχέδιο Δράσης στα πλαίσια σχετικής δράσης του προγράμματος.

Τα 'Σχέδια Δράσης' έχουν ως σκοπό την ανάπτυξη της προσωπικότητας, της κοινωνικότητας, των δεξιοτήτων και των κλίσεων κάθε μαθητή. Μέσω των Σχεδίων, προάγεται η συνεργασία μεταξύ των καθηγητών και μαθητών και ενισχύονται οι δράσεις εξωστρέφειας του σχολείου, οι οποίες παράλληλα προσφέρουν στους μαθητές ευκαιρίες για να βιώσουν επιτυχίες και να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση τους.

Οι μαθητές, με τη στήριξη των καθηγητών, υλοποιούν ένα σχέδιο δράσης (project), το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει μία ή περισσότερες υποδράσεις σε διάφορες θεματικές περιοχές. Κατά τη διάρκεια του έργου επιλέγουν σχεδιάζουν, ερευνούν, δημιουργούν, πειραματίζονται και επιλύουν προβλήματα.

Βασικοί στόχοι είναι η ενίσχυση του σχολείου ως κοινότητα, η επαύξηση του κύρους του, η περαιτέρω σύνδεσή του με την τοπική κοινωνία, η ανασκευή προκαταλήψεων της κοινής γνώμης και η βελτίωση της ελκυστικότητας του ΕΠΑΛ, μέσα από τη θεσμική υποστήριξη της δημιουργικότητας, της καινοτομίας, και της κοινωνικής ευθύνης.

Τα Σχέδια Δράσης είναι projects τύπου STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) αλλά ενδέχεται να αφορούν και κοινωνικά θέματα, δράσεις ψυχαγωγίας και πολιτισμού στο πλαίσιο των οποίων δύναται να δημιουργηθεί αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό.


Το Σχέδιο Δράσης του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών

Το Σχέδιο Δράσης που υλοποιήσαμε το σχολικό έτος 2021-2022 περιλαμβάνει 5 Υποδράσεις:

  • Υποδράση 1: Εκπαιδευτικό Σύστημα Ακολουθιακών Ψηφιακών Κυκλωμάτων

    Στην Υποδράση αυτή αναπτύχθηκε ένα εκπαιδευτικό βοήθημα για την διδασκαλία των ακολουθιακών ψηφιακών κυκλωμάτων με βασικό στόχο να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα να εφαρμόσουν, αλλά και να αναπτύξουν περαιτέρω, γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη φοίτησή τους, μαθαίνοντας να εργάζονται σε ομάδες και εφοδιάζοντάς τους παράλληλα με ένα εκπαιδευτικό βοήθημα που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. Αποτελεί συνέχεια Υποδράσης που υλοποιήθηκε την προηγούμενη σχολική χρονιά με αντικείμενο τα συνδυαστικά ψηφιακά κυκλώματα, δημιουργώντας έτσι ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό βοήθημα για τις 2 βασικές κατηγορίες ψηφιακών κυκλωμάτων.

    Το φυσικό αντικείμενο της Υποδράσης είναι η κατασκευή μιας ηλεκτρονικής συσκευής η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μελετούν τη λειτουργία διαφόρων ψηφιακών κυκλωμάτων, τα οποία διδάσκονται στο σχολείο, χωρίς να αναλώνουν χρόνο στο να κατασκευάσουν αυτά τα κυκλώματα. Το μέγεθος της συσκευής θα είναι μικρό, περίπου σε διαστάσεις Α4, ώστε να είναι εύχρηστη και φορητή, θα υλοποιηθεί σε πλαστικό κουτί ηλεκτρονικών κατασκευών και θα μπορεί να λειτουργήσει είτε με 220V AC είτε με μπαταρίες. Κατά τη λειτουργία της συσκευής, τα δεδομένα στα ψηφιακά κυκλώματα που θέλει να μελετήσει ο μαθητής θα δίνονται με μια σειρά διακόπτες, κοινούς για όλα τα κυκλώματα και η έξοδος των κυκλωμάτων αυτών θα φαίνεται με φωτοδιόδους LED ή οθόνη LCD. Όλες οι συνδέσεις που θα μπορούν να κάνουν οι μαθητές θα είναι εξωτερικές και θα γίνονται με καλώδια μικρού μήκους.

    Πέρα από τις δεξιότητες στα ηλεκτρονικά οι μαθητές χρησιμοποίησαν την τεχνική της μεταξοτυπίας για να εκτυπώσουν τις ενδείξεις στην πρόσοψη της συσκευής, αποκτώντας γνώσεις και στις εκτυπώσεις πάνω σε διάφορα υλικά.

    Οι θεματικές περιοχές της Υποδράσης είναι οι Τέχνες-Πολιτισμός και Τεχνολογία.

    Η πλακέτα κατά την διάρκεια των
    δοκιμών καλής λειτουργίας

    Οι καλωδιώσεις της πλακέτας
    στην προσοψη του κουτιού της

    Το πίσω μέρος του κουτιού
    της κατασκευής

    Το μπροστά μέρος του κουτιού
    της κατασκευής

    Η ολοκληρωμένη
    κατασκευή

    Η ολοκληρωμένη
    κατασκευή


  • Υποδράση 2: Παρασκευή βιολογικού προϊόντος περιποίησης μαλλιών

    Στην Υποδράση αυτή παρήχθη ένα βιολογικό προϊόν κομμωτικής, ένα θεραπευτικό λάδι μαλλιών (HAIR OIL) με βασικό στόχο να προσφερθεί ένα προϊόν βασισμένο σε φυτικά συστατικά αλλά κυρίως να ζήσουν οι μαθητές/τριες τη χαρά της δημιουργίας.

    Μαθητές/τριες του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών δούλεψαν σε ομάδες εργασίας με σκοπό να δημιουργήσουν ένα προϊόν μαλλιών. Δημιουργήθηκαν ομάδες σύμφωνα με τις ικανότητες και τις δεξιότητες των παιδιών οι οποίες συνεργάστηκαν μεταξύ τους. Το προϊόν που παρήχθη είναι βιολογικό καθώς τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε τα πήραμε από τη φύση και από την ευρύτερη περιοχή των Σερρών και της Ελλάδας γενικά, έχοντας πολλές ευεργετικές ιδιότητες για την επιδερμίδα και εξαιρετικές ιδιότητες για τα μαλλιά.

    Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι η Υγεία.

    Μαθήτριες κατά τη διαδικασία
    παρασκευής

    Πρώτες ύλες για την παρασκευή
    του προϊόντος

    Οι συσκευασίες που θα
    διατίθεται το προϊόν

    Το έτοιμο προϊόν
    στη συσκευασία του

    Το έτοιμο προϊόν
    στη συσκευασία του

    Το έτοιμο προϊόν
    στη συσκευασία του

     

  • Υποδράση 3: Εικαστική παρέμβαση για την αισθητική αναβάθμιση των χώρων του σχολείου

    Στόχος της Υποδράσης αυτής ήταν η αισθητική αναβάθμιση των χώρων του σχολείου μας μέσω μιας στοχευμένης εικαστικής παρέμβασης. Η εικαστική αυτή παρέμβαση κινήθηκε σε 2 άξονες:

    • Τοιχογραφίες. Δημιουργήθηκαν δύο μεγάλου μεγέθους τοιχογραφίες, η μία ήταν αναπαραγωγή του γνωστού πίνακα του Σ. Νταλί "Η εμμονή της μνήμης" με διαστάσεις 6,30m X 3,50m και η άλλη η αναπαράσταση ενός Αθηναϊκού Τετράδραχμου του 5ου αιώνα π.Χ. με διαστάσεις 1,7m X 1,7m. Σκοπός της 1ης τοιχογραφίας ήταν η απόδοση με την τέχνη μιας άλλης, διαφορετικής, άποψης, βασισμένοι και παίρνοντας αφορμή από έναν πολύ γνωστό έργο Τέχνης ενώ σκοπός της 2ης τοιχογραφίας ήταν μια προσπάθεια σύνδεσης της Υποδράσης με το μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης, αποδίδοντας ζωγραφικά τις δύο όψεις ενός Αθηναϊκού Τετράδραχμου.
    • Αφίσες. Δημιουργήθηκε μια σειρά αφισών θετικών/ενημερωτικών μηνυμάτων που αφορούν θέματα υγείας, ασφάλειας κλπ όπως το κάπνισμα, η βία, ο ρατσισμός κ.α. Σκοπός των αφισών ήταν η αποστολή θετικών/ενημερωτικών μηνυμάτων προς τους μαθητές/τριες με τρόπο εύληπτο και ευχάριστο.

Παράλληλα με την αισθητική αναβάθμιση του χώρου, οι μαθητές/τριες ασκήθηκαν σε τεχνικές βαφής, δημιουργίας χρωμάτων, μεταφοράς σχεδίου από το χαρτί σε μια μεγάλη επιφάνεια όπως ο τοίχος, ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας στον Η/Υ κ.α.

Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι οι Τέχνες-Πολιτισμός.

 

    Οι μαθητές σχεδιάζουν τον πίνακα
    του Σ. Νταλί "Η εμμονή της μνήμης"

    Οι μαθητές σχεδιάζουν το
    Αθηναϊκό Τετράδραχμο

    Ο ολοκληρωμένος πίνακας
    του Σ. Νταλί "Η εμμονή της μνήμης"

    Το ολοκληρωμένο
    Αθηναϊκό Τετράδραχμο

    Η αφίσα της Υποδράσης
    σχεδιασμένη από τους μαθητές

    Αφίσα σχεδιασμένη από μαθητές
    με μήνυμα κατά του ρατσισμού

     

  • Υποδράση 4: Ο τόπος μου

    H Υποδράση αυτή αποτελεί το αποτέλεσμα συνεργασίας του 1ου ΕΠΑλ Σερρών με το ΓΕΛ Βυρώνειας. Σκοπός της Υποδράσης είναι η δημιουργική συνεργασία και η πολύπλευρη έκφραση των κοινών ομάδων εργασίας των δύο σχολείων για την παραγωγή ενός λευκώματος συνθέσεων των ζωγραφικών και φωτογραφικών αποτυπώσεων των μαθητών/τριων με θεωρητική ή/και λογοτεχνική πλαισίωση σε αναζήτηση και έκφραση της θέσης και των προσδοκιών τους για τον περιβάλλοντα κόσμο και τον εαυτό με αφορμή το τοπίο (ευρύτερη περιοχή Κερκίνης), φυσικό και συναισθηματικό.

Επιδιώχτηκε οι μαθητές/τριες να:

  • Εντοπίζουν και επιλέγουν προς εικαστική αξιοποίηση, συναισθήματα, εμπειρίες και προβληματισμούς πάνω σε θέματα του, βιωμένου από τους ίδιους, κοινωνικού και, κυρίως, φυσικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Κερκίνης και της πολιτισμικής παρακαταθήκης των ανθρώπων της.

  • Εκτονώνουν δημιουργικά τις ανησυχίες τους μέσω της άσκησης των κλίσεων και δεξιοτήτων τους στην τέχνη της ζωγραφικής και της φωτογραφίας.

  • Συνθέτουν πολυτροπικά κείμενα, ώστε να εκφράζουν τη δική τους οπτική σε έναν ετερόμορφο κόσμο.

  • Διαμορφώνουν θετική κοινωνική συμπεριφορά απέναντι σε ποικίλα ερεθίσματα στη βάση μιας κουλτούρας συνεργασιών (διασχολικών, διαγενεακών καθώς και με φορείς και εκπροσώπους της κοινωνίας πολιτών) και ενός αειφόρου προσανατολισμoύ.

  • Ασκηθούν στον ψηφιακό και κοινωνικό γραμματισμό δημιουργώντας και προβάλλοντας το έργο τους στην κοινωνία με διάχυση ηλεκτρονικού και έντυπου υλικού.

Τα παραδοτέα της Υποδράσης είναι ένα καλαίσθητο τυπωμένο λεύκωμα φωτογραφιών και η παρουσίαση του λευκώματος αυτού στο διαδίκτυο με τη μορφή eBook και pdf.

Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι οι Τέχνες-Πολιτισμός.

 

    Το λεύκωμα σε εκτυπώσιμη
    μορφή

    Το λεύκωμα σε μορφή
    eBook

    Το λεύκωμα σε μορφή
    eBook

     

  • Υποδράση 5: ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ: Δίνω Και Κερδίζω Ζωή!

    Σκοπός της Υποδράσης είναι οι μαθητές/τριες του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών να μυηθούν στον κόσμο των Πρώτων Βοηθειών και να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τον τρόπο παροχής εξειδικευμένης βοήθειας σε συγκεκριμένες, επείγουσες καταστάσεις καθώς και να μυήσουν και να εκπαιδεύσουν μαθητές/τριες άλλων ειδικοτήτων του σχολείου τους σε:

    • Εκτίμηση κατάστασης, Μέτρα προστασίας.
    • Κλήση στο ΕΚΑΒ
    • Απώλεια συνείδησης-Λιποθυμία
    • Θέση ανάνηψης
    • Πνιγμός, πνιγμονή
    • Αιμορραγίες, εγκαύματα
    • ΚΑΡΠΑ

Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι η Υγεία.

 

    Δημιουργία από τους μαθητές/τριες
    κολάζ με θέμα τις Α' Βοήθειες

    Δημιουργία από τους μαθητές
    κολάζ με θέμα τις Α' Βοήθειες

    Σεμινάριο Α' Βοηθειών από τον
    ΕΕΣ στους μαθητές/τριες

    Σεμινάριο Α' Βοηθειών από τον
    ΕΕΣ στους μαθητές/τριες

    Σεμινάριο Α' Βοηθειών από τον
    ΕΕΣ στους εκπαιδευτικούς

    Σεμινάριο Α' Βοηθειών από τον
    ΕΕΣ στους εκπαιδευτικούς

 

Υποδράση Διάχυσης: Διάχυση αποτελεσμάτων του Σχεδίου Δράσης

    Σκοπός της υποδράσης αυτής είναι να προβληθεί το έργο των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου μας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης. Στόχος είναι η γνωστοποίηση στην ευρύτερη μαθητική κοινότητα και στην πόλη των Σερρών της εργασίας των μαθητών που συμμετέχουν στις δύο Υποδράσεις με σκοπό αφ ενός την προβολή της και αφ ετέρου την ευαισθητοποίηση και άλλων μαθητών στην εμπλοκή σε ομαδικές εργασίες. Επιπλέον, ένας ακόμη στόχος είναι να μπορούν οι μαθητές να συνεργάζονται ως ομάδα και να κατανέμουν αρμοδιότητες προκειμένου να πετύχουν την καλύτερη δυνατή προβολή κάθε έργου τους και να αναπτύξουν τη δημιουργική και κριτική τους ικανότητα.

    Στα πλαίσια της Υποδράσης αυτής υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

      • Αφίσα Διάχυσης του Σχεδίου Δράσης
      • Βίντεο Διάχυσης του Σχεδίου Δράσης
      • Μπλουζάκια προβολής του Σχεδίου Δράσης και του σχολείου
      • Προβολή του Σχεδίου Δράσης στην Ιστοσελίδα και στη σελίδα μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook) του 1ου ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ

    H αφίσα διάχυσης του
    Σχεδίου Δράσης

    To μπλουζάκι διάχυσης,
    πίσω όψη

    To μπλουζάκι διάχυσης,
    εμπρός όψη